Logo firmy działającej na rynku doradztwa rolniczego, gospodarczego oraz usług księgowych
Wieś naturalna spełniająca normy warunkowości obejmujące ochronę środowiska i zrównoważoną gospodarkę dla płatności bezpośrednich
28 marca 2025

Warunkowość- płatności bezpośrednie

Warunkowość jest istotnym elementem Planu Strategicznego Wspólnej Polityki Rolnej (PS WPR). Stanowi połączenie i wzmocnienie wymogów zasady wzajemnej zgodności oraz zazielenienia, które obowiązywały do 2022 r. To również baza do określenia wymagań dla dodatkowo płatnych, dobrowolnych działań podejmowanych przez rolnika. Co istotne warunkowość jest obowiązkowa dla rolnika wnioskującego m.in. o przyznanie płatności bezpośrednich lub o płatności obszarowe realizowane w ramach II filaru Wspólnej Polityki Rolnej i obowiązuje wszystkich rolników w całej Unii Europejskiej W dalszej części artykułu znajduje się dokładniejszy opis różnych aspektów tego zagadnienia.

 

Czego dotyczy warunkowość?

 

Jak było wspomniane na początku jest to zbiór istotnych i podstawowych wymogów. Warunkowość uzależnia otrzymanie pełnego wsparcia w ramach:

  • płatności bezpośrednich (w tym ekoschematów),

  • płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych,

  • płatności ekologicznych,

  • premii z tytułu zalesień, zadrzewień lub systemów rolno-leśnych oraz

  • płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (ONW),

od spełniania przez beneficjentów norm i wymogów warunkowości obejmujących obszar: klimat i środowisko, zdrowie publiczne, zdrowie roślin i dobrostan zwierząt

 

Warunkowość obejmuje:

  • normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska(ang. Good Agricultural and Environmental Condition of Land) – normy GAEC oraz

  • wymogi podstawowe w zakresie zarządzania (ang. Statutory Management Requirements) – wymogi SMR.

  • warunkowość społeczna (nowość 2025)

 

Normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC 1-9)

 

GAEC 1

Utrzymywanie trwałych użytków zielonych (TUZ) w oparciu o udział powierzchni TUZ w powierzchni użytków rolnych (UR) na poziomie krajowym.

 

Udział TUZ w powierzchni użytków rolnych (UR) w skali całego kraju nie może się zmniejszyć o więcej niż 5% w stosunku do roku referencyjnego 2018. Wskaźnik referencyjny za 2018 r. wynosi 18,33%. Gdy na poziomie kraju obszar TUZ zmniejszy się o więcej niż 5% w porównaniu do wskaźnika referencyjnego za 2018 r., nie będzie można przekształcać TUZ. Zacznie wówczas obowiązywać mechanizm przywracania powierzchni TUZ.

 

GAEC 2

Ochrona torfowisk i obszarów podmokłych na gruntach użytkowanych rolniczo.

 

Ochrona torfowisk i obszarów podmokłych wynikająca z normy GAEC 2 obowiązuje w Polsce od 15 marca 2025 r.

Norma GAEC 2 ma na celu ochronę torfowisk i obszarów podmokłych użytkowanych rolniczo z jednoczesnym uwzględnieniem prowadzenia działalności rolniczej pozwalającej zakwalifikować te grunty jako użytki rolne.

Obszary użytkowane rolniczo do objęcia normą GAEC 2 spełniają kryteria zawartości materii organicznej na poziomie co najmniej 40% i miąższości na poziomie co najmniej 40 cm, co zostało określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 marca 2025 r. w sprawie torfowisk i obszarów podmokłych objętych normą GAEC 2 (Dz. U. poz. 307). Powierzchnia obszarów użytkowanych rolniczo objętych normą GAEC 2 w skali kraju wynosi ok. 399,9 tys. ha (więcej informacji w komunikacie z dnia 18 marca 2025 r.)

 

Rolnicy korzystający m.in. z płatności bezpośrednich (w tym ekoschematów) lub płatności obszarowych II filara WPR, na wyznaczonych torfowiskach i obszarach podmokłych objętych normą GAEC 2 zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 marca 2025 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie norm oraz szczegółowych warunków ich stosowania (Dz. U. poz. 293) zobowiązani są:

  • na trwałych użytkach zielonych (TUZ) do:

    • nie przekształcania i nie zaorywania ich, z wyjątkiem możliwości wykonania zabiegu renowacji z zastosowaniem płytkiej uprawy gleby i podsiewu nie częściej niż raz na 4 lata,

    • przestrzegania zakazu wydobywania torfu,

    • przestrzegania zakazu budowy i odnawiania rowów i instalacji drenujących do odwadniania lub odprowadzania wody z terenu;

  • na gruntach ornych (GO) do:

    • przestrzegania zakazu ich zaorywania, z wyłączeniem możliwości płytkiej uprawy gleby do głębokości 15 cm,

    • przestrzegania zakazu wydobywania torfu,

    • przestrzegania zakazu budowy i odnawiania rowów i instalacji drenujących do odwadniania lub odprowadzania wody z terenu.

 

Należy jednak pamiętać, że gospodarstwa do 10 ha UR (czyli 73 % gospodarstw w kraju) są zwolnione z kontroli i kar w zakresie warunkowości.

 

! UWAGA !

Jeżeli rolnik nie zgadza się z wyznaczonymi obszarami objętymi normą GAEC 2, może zgłosić rozbieżności do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) lub do IUNG-PIB. Opis procedury zgłaszania rozbieżności do ARiMR / IUNG-PIB.

 

GAEC 3

Zakaz wypalania użytków rolnych.

 

Obowiązuje całkowity zakaz wypalania użytków rolnych. Dopuszcza się jedynie punktowe wypalanie roślin, części roślin lub resztek pożniwnych ze względów związanych ze zdrowiem roślin, jak również wynikające z zalecenia inspektora Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa.

 

GAEC 4

Ustanowienie stref buforowych wzdłuż cieków wodnych.

 

Norma wprowadza zakaz stosowania wszystkich nawozów oraz środków ochrony roślin na użytkach rolnych położonych w odległości do 3 m od wód powierzchniowych. Jest to dodatkowa norma w stosunku do wymogów określonych w SMR 2, w ramach których obowiązuje zakaz stosowania nawozów azotowych na gruntach rolnych w odległości wynoszącej 5, 10 lub 20 m w zależności od rodzaju cieku lub zbiornika wodnego. Do nawozów zalicza się również produkty pofermentacyjne, to znaczy płynne lub stałe substancje organiczne powstające w wyniku procesu produkcji biogazu rolniczego, przeznaczone do rolniczego wykorzystania (w rozumieniu przepisów art. 2 ust. 1 pkt 10b ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2023 r. poz. 569, z późn. zm.).

 

GAEC 5

Zarządzanie orką przyczyniające się do zmniejszenia ryzyka degradacji i erozji gleby, w tym uwzględnianie nachylenia terenu.

 

Obowiązuje we wszystkich gospodarstwach, w których występują grunty orne położone na stokach o nachyleniu co najmniej 14%. Gruntów tych:

  • nie wykorzystuje się pod uprawę roślin wymagających utrzymywania redlin wzdłuż stoku; 

  • nie utrzymuje się jako ugór czarny w okresie jesienno-zimowym (tj. od dnia 1 listopada do dnia 15 lutego).

 

Na gruntach ornych położonych na stokach o nachyleniu co najmniej 14%, wykorzystywanych pod uprawę roślin wieloletnich, oraz w sadach z drzewami owocowymi położonych na takich stokach utrzymuje się okrywę roślinną lub ściółkę w międzyrzędziach.

 

GAEC 6

Minimalna pokrywa glebowa w najwrażliwszych okresach (norma zmieniona od kampanii 2024).

 

Okrywę ochronną gleby utrzymuje się:

  • na powierzchni stanowiącej co najmniej 80% gruntów ornych wchodzących w skład gospodarstwa - od dnia zbioru uprawy w plonie głównym do dnia 15 października roku, w którym dokonano zbioru tej uprawy;

  • w międzyrzędziach w sadach z drzewami owocowymi - co najmniej od dnia 1 listopada danego roku do dnia 15 lutego kolejnego roku.

 

Za okrywę ochronną uznaje się m.in.: okrywę roślinną (trawy na gruntach ornych, międzyplony, wsiewki, rośliny bobowate drobnonasienne oraz ich mieszanki z trawami, uprawy główne znajdujące się do 15 października na polu), pozostawienie ścierniska, grunty pokryte resztkami pożniwnymi oraz samosiewami zebranej uprawy, mulczem.

 

GAEC 7

Zmianowanie i dywersyfikacja upraw na gruntach ornych (norma zmieniona od kampanii 2024).

 

Od 2024 roku rolnicy mają wybór, czy stosować zmianowanie, czy dywersyfikację upraw.

 

W przypadku wyboru dywersyfikacji upraw dla gospodarstw o powierzchni:

  • od 10 do 30 ha gruntów ornych należy posiadać 2 uprawy, z tym, że największa uprawa nie może stanowić więcej niż 75% w strukturze zasiewów;

  • powyżej 30 ha gruntów ornych należy posiadać 3 uprawy, z tym, że największa uprawa nie może stanowić więcej niż 75%, a dwie uprawy główne nie więcej niż 95% w strukturze zasiewów.

 

W przypadku wyboru zmianowania upraw:

  • na powierzchni co najmniej 40% gruntów ornych w gospodarstwie jest prowadzona inna uprawa w plonie głównym w porównaniu z rokiem poprzednim;

  • na wszystkich gruntach ornych taka sama uprawa w plonie głównym nie jest prowadzona dłużej niż 3 lata.

 

GAEC 8

Zachowanie elementów krajobrazu oraz zakaz przycinania drzew i żywopłotów w okresie lęgowym ptaków (norma zmieniona od kampanii 2024).

 

Od 2024 roku norma składa się z dwóch elementów:

  1. zachowanie elementów krajobrazu:

    1. drzew będących pomnikami przyrody,

    2. rowów, których szerokość nie przekracza 2 m,

    3. oczek wodnych o powierzchni mniejszej niż 100 m²;

  2. zakaz przycinania żywopłotów i drzew podczas okresu lęgowego ptaków oraz okresu wychowu młodych w okresie od dnia 15 kwietnia do dnia 31 lipca, z wyłączeniem: wierzb, drzew owocowych, gatunków drzew, których uprawa stanowi zagajnik o krótkiej rotacji.

 

GAEC 9

Zakaz przekształcania lub zaorywania TUZ wyznaczonych jako wrażliwe pod względem środowiskowym (cennych) na obszarach Natura 2000.

 

Nie przekształca się i nie zaoruje trwałych użytków zielonych (TUZ) wyznaczonych jako cenne w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 marca 2023 r. w sprawie trwałych użytków zielonych wrażliwych pod względem środowiskowym (Dz. U. poz. 488), a także obszarów ponownie przekształconych w TUZ cenny.Rolnik, który wbrew zakazowi przekształcił lub zaorał TUZ cenne, jest obowiązany do ponownego przekształcenia tego obszaru w TUZ nie później niż do dnia 31 maja następnego roku, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku.

 

Wymogi podstawowe w zakresie zarządzania (SMR 1-11)

 

Ramowa Dyrektywa Wodna (SMR 1)

 

Wymogi dotyczące kontroli pozwoleń na: usługę wodną obejmującą pobór wód powierzchniowych lub wód podziemnych do nawadniania gruntów lub upraw, a także na potrzeby działalności rolniczej, w ilości średniorocznie większej niż 5 m3 na dobę, a także na rolnicze wykorzystanie ścieków, jeżeli ich łączna ilość jest większa niż 5 m3 na dobę.

 

Dyrektywa Azotanowa (SMR 2)

 

Ochrona wód przed zanieczyszczeniami spowodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego. Wymogi dotyczą m.in: warunków przechowywania nawozów naturalnych oraz postępowania z odciekami.

 

Ochrona dzikiego ptactwa (SMR 3)

 

Dotyczy rolników, których gospodarstwa rolne lub ich część są położone na obszarze Natura 2000. Na terenie całego kraju przestrzega się m.in. zakazu niszczenia siedlisk i ostoi będących obszarem rozrodu, wychowu młodych, odpoczynku, migracji lub żerowania ptaków.

 

Ochrona siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (SMR 4)

 

Dotyczy rolników, których gospodarstwa rolne lub ich część są położone na obszarze Natura 2000. Rolnik musi przestrzegać wymogów obligatoryjnych wynikających z planów zadań ochronnych (PZO) albo planów ochrony (PO) w zakresie dotyczącym siedlisk przyrodniczych.

 

Bezpieczeństwo żywności i pasz (SMR 5)

 

Wymogi mające na celu zapewnienie, że wprowadzana na rynek żywność jest bezpieczna dla ludzi, a pasza jest bezpieczna dla zwierząt.

 

Zdrowie zwierząt (SMR 6)

 

Rolników obwiązuje zakaz m.in.: stosowania i podawania zwierzętom w gospodarstwach hodowlanych, związków o działaniu hormonalnym, tyreostatycznym i β-agonistycznym.

 

Zdrowotność roślin (SMR 7)

 

Wymogi w obszarze zdrowia publicznego i zdrowia roślin, dotyczące w szczególności stosowania środków ochrony roślin wyłącznie dopuszczonych do obrotu, zgodnie z etykietą, sprzętem sprawnym technicznie, przez osobę przeszkoloną.

 

Zrównoważone stosowanie pestycydów (SMR 8)

 

Na terenie całego kraju rolników obowiązują wymogi dotyczące zrównoważonego stosowania pestycydów.

 

Dobrostan cieląt (SMR 9)

 

Wymogi dotyczące ochrony cieląt do 6 miesiąca życia, które wynikają z dyrektywy dotyczącej ochrony cieląt. Wymogi te dotyczą m.in. warunków utrzymania cieląt i wyposażenia pomieszczeń, w których utrzymywane są zwierzęta.

 

Dobrostan świń (SMR 10)

 

Wymogi dotyczące ochrony świń. Minimalne warunki ochrony świń uregulowane zostały oddzielną dyrektywą ustanawiającą minimalne normy ochrony świń. Wymogi te dotyczą m.in. warunków utrzymania świń i wyposażenia pomieszczeń, w których utrzymywane są zwierzęta.

 

Dobrostan zwierząt hodowlanych (SMR 11)

 

Wymogi ochrony zwierząt hodowlanych dotyczące m.in. opieki nad zwierzętami zdrowymi oraz chorymi, a także warunków i wyposażenia pomieszczeń, w których utrzymywane są zwierzęta. Rolnik musi również przechowywać dokumentację weterynaryjną zwierząt gospodarskich oraz padłych zwierząt przez okres 3 lat.

 

Warunkowość społeczna

 

Od 2025 r. zgodnie z przepisami art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. państwa członkowskie UE, w tym Polska, zobowiązane są do włączenia do systemów płatności bezpośrednich mechanizmu warunkowości społecznej. Mechanizm ten polega na uzależnieniu wysokości wsparcia od przestrzegania wybranych krajowych przepisów z zakresu prawa pracy oraz zasad BHP.

 

W ramach warunkowości społecznej kontrolami objęci zostaną jedynie rolnicy, którzy są pracodawcami, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy albo nie będąc pracodawcą są: przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców albo inną jednostką organizacyjną – na rzecz których jest świadczona praca przez osoby fizyczne, w tym przez osoby wykonujące na własny rachunek działalność gospodarczą, bez względu na podstawę świadczenia tej pracy, i którzy podlegają kontrolom Państwowej Inspekcji Pracy.

 

Za kontrole odpowiedzialna będzie Państwowa Inspekcja Pracy (PIP), a za przyznanie i wypłatę płatności po uwzględnieniu wyników kontroli – Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

 

W przypadku wystąpienia nieprawidłowości wynikających z prawa pracy oraz zasad BHP, zmniejszeniu będą podlegać płatności:

  • bezpośrednie, w tym: podstawowe wsparcie dochodów, płatności: redystrybucyjna, dla młodych rolników, związane z produkcją, w ramach ekoschematów (w tym dobrostanowe) oraz dla małych gospodarstw;

  • obszarowe II filara WPR: rolno-środowiskowo-klimatyczne, ekologiczne, premie z tytułu zalesień, zadrzewień lub systemów rolno-leśnych, płatności ONW.

 

Warunkowość społeczna zostanie wdrożona do polskiego prawa ustawą o zmianie ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027.

 

Warunkowość społeczna oparta jest na istniejących w Polsce systemach kontroli i egzekwowania prawodawstwa w dziedzinie polityki społecznej i zatrudnienia, a także normach pracy, które mają obecnie zastosowanie. Kontrole będą prowadzone w ramach kontroli w rolnictwie wykonywanych przez PIP już obecnie, na podstawie obowiązujących przepisów.

 

Spełnienie wymogów warunkowości społecznej nie jest zatem nowym obowiązkiem, a opiera się na przestrzeganiu powszechnych, krajowych norm prawa pracy oraz zasad BHP.

 

PPHU ASKIK Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Bukowy Las 20, 63-014 Murzynowo Kościelne

NIP 7861728600 KRS 0001004144 REGON 523740433

Kapitał zakładowy 5 tys. zł opłacony w całości

Website created in the WebWave website builder

Bukowy Las 20, 63-014 Murzynowo kościelne

+48 783-438-361

 

pphuaskik@gmail.com

 

Dane kontaktowe